Šumava |  Sušice |  Čkyně |  Prachatice |  Kvildsko |  Vimperk |  Volary Webkamery:  Šumava |  HumlNET |  ČHMÚ Počasí |  Ubytování Šumava Vyhledávání

Důležité kontakty

Informace o využívání

  • Šumava domovem


    Nová občanská platforma - ŠUMAVA DOMOVEM

    Zakládajícím prohlášením byly včera 2.6.2014 ve Vimperku stanoveny hlavní cíle nové občanské platformy "Šumava domovem".

    Jedná se o další krok vzešlý z nedávného (22.5.) setkání pěti desítek zástupců šumavských obyvatel i spolků, které vyústilo společným prohlášením "Šumava zní i jiným hlasem".


    V něm se tato skupina otevřeně postavila na podporu nového vedení Správy NPŠ v čele s Pavlem Hubeným a také podpořila kroky ministra životního prostředí Richarda Brabce, jenž vyústily odvoláním Jiřího Mánka. Prohlášením byl zároveň vyjádřen nesouhlas se senátním návrhem zákona o NPŠ a s dalšími kroky různých zájmových skupin, směřujícími k postupné likvidaci Národního parku Šumava.

    Šumava domovem je platformou otevřenou všem, bez ohledu na bydliště nebo místo působení, kterým je a bude blízké její poslání a činnost, o níž budeme pravidelně informovat.
    Text zakládajícího prohlášení:

    ŠUMAVA DOMOVEM

    Šumava domovem je otevřenou platformou všech, kteří si uvědomují sounáležitost člověka s přírodou. Byla založena během společného setkání pěti desítek účastníků dne 22.5.2014 ve Vimperku, s vydaným prohlášením „Šumava zní i jiným hlasem“. Šumava domovem je také platformou, která si uvědomuje unikátní nenahraditelnou hodnotu šumavské přírody jako ojedinělého přírodního celku tuzemského i evropského významu, zasluhujícího si nejvyšší stupeň ochrany. Šumava nepotřebuje zachránit, ale chránit!

    CO PODPORUJEME

    • Celospolečenské vnímání Šumavy a jejího podhůří jako oblasti s unikátním přírodním bohatstvím, které je potřeba chránit.

    • Výchovu a vzdělávání společnosti, vedoucí k pozitivnímu vnímání významu a poslání Národního parku a Chráněné krajinné oblasti Šumava.

    • Národní park podle mezinárodních kritérií.

    • Vytvoření společného Česko – Bavorského národního parku s rozsáhlou příhraniční jádrovou zónou.

    • Společnou ochranu unikátní přírody na území české i bavorské Šumavy.

    • Společně koordinovaný a k přírodě šetrný rozvoj oblasti Česko – Bavorsko – Rakouského příhraničí, profitující z kvalitní ochrany přírody.

    • Dodržování zákonů, které mají vliv na ochranu přírody a krajiny Šumavy.

    • Moderní ochranu přírody založenou na výsledcích vědeckého poznání a mezinárodních zkušeností.

    • V maximální míře uchovat ráz šumavské krajiny.

    JAK TOHO DOSÁHNEME

    • Aktivním podílem a spoluprací na legislativních procesech.

    • Výchovou, osvětou a vzděláváním.

    • Mezinárodní spoluprací.

    • Aktivním prosazováním a dodržováním principů ochrany přírody a krajiny.

    • Prosazováním šetrné a poznávací turistiky.

    • Ochranou památek a kulturního dědictví.

     

    (zdroj: Šumavské noviny)

    Sdílet





    Komentáře   

     
    #12 Petr 2014-06-08 18:46
    Pane Zdenku CH. , díky za "mi Šumaváci".
    V Sušici nežiji ale upřímě lituji ty, které nezajímá jen cena piva ve Fialce a snaží se vytvořit "nadstavbu". Materiál, který na Šumavě po nacistické a bolševické genocidě žije, je opravdu vytříbený. To nemluvím o Hartmanicích, nebo Železné Rudě... :-x

    Cituji Zdeněk Ch:
    Cituji Petr Hajný:
    Doplnil bych mne sympatickou úvahu pana Matouška o jeden aspekt. Šumava vskutku byla, jak píše, po staletí obydlená lidmi žijícími v souladu s přírodou. Fašismus s komunismem ale Šumavu totálně vylidnil. Pan Vávra tak míří zcela mimo terč. Jeho termín, cituji " my Šumaváci" totiž neexistuje. Němci před válkou vyhnali Čechy aby po válce zbytek Čechů vyhnal Němce. Obyvatelstvo na centrální Šumavě žijící, tedy "my Šumaváci" je tak jen nezakořeněný bolševický nálet. Dlouho potrvá, než se bude moci na Kvildě nebo ve Strážném říci o místních "my Šumaváci".


    já to osobě mužu říct mi šumavaci protože naše rodina neni naplavenina ale ta už tu byla hodně před válkou a také za sudet i za protektoratu a celou 2 světovou takže sem šumavak 100% míšenina českoněmecké národnosti s kolujicí krví husitského bojovníka a hejtmana chvala řepického z machovic takže t sme poměrně dlouhou dobu
    Citovat
     
     
    #11 Jan Vávra 2014-06-08 17:19
    Petře Hajný, to co tvrdíte vy, to tvrdím už 20 let. Naplavenina po II. válce nemá s původním obyvatelstvem Šumavy nic společného, přinesli sem svoje zvyky, svoje obyčeje, svoji kulturu atd. Nechci tady u každého zkoumat jeho rodovou linii do pěti generací vzad, jestli je, nebo není "Šumavák". Vezměme ale v úvahu obyvatelstvo, která tu již druhou, nebo třetí generací žije. Kolik mají možností k uživení? Sedlačení v národním parku? Práce v těžbě či v pěstebním v národním parku? Snad jen jedině ta turistika, ale k tomu stejně nemá podmínky, protože politika národního parku se mění zrovna tak rychle, jako jeho ředitelé a ministři životního prostředí. Pokud mluvím o Šumavě, ano jsem hrdý na NP. Ano, souhlasím s chráněním unikátní přírody, ale koncepčně je všechno špatně už od samého počátku a toho se chytají jak ekonomické tak ekologické lobby. Bohužel se ale o Šumavě rozhoduje někde jinde, než na Šumavě. Kdo se kdy ptal obyvatel Šumavy na to co chtějí? A kdo na to kdy bral zřetel?
    Cituji Petr Hajný:
    Doplnil bych mne sympatickou úvahu pana Matouška o jeden aspekt. Šumava vskutku byla, jak píše, po staletí obydlená lidmi žijícími v souladu s přírodou. Fašismus s komunismem ale Šumavu totálně vylidnil. Pan Vávra tak míří zcela mimo terč. Jeho termín, cituji " my Šumaváci" totiž neexistuje. Němci před válkou vyhnali Čechy aby po válce zbytek Čechů vyhnal Němce. Obyvatelstvo na centrální Šumavě žijící, tedy "my Šumaváci" je tak jen nezakořeněný bolševický nálet. Dlouho potrvá, než se bude moci na Kvildě nebo ve Strážném říci o místních "my Šumaváci".
    Citovat
     
     
    #10 Zdeněk Ch 2014-06-07 14:56
    Cituji Petr Hajný:
    Doplnil bych mne sympatickou úvahu pana Matouška o jeden aspekt. Šumava vskutku byla, jak píše, po staletí obydlená lidmi žijícími v souladu s přírodou. Fašismus s komunismem ale Šumavu totálně vylidnil. Pan Vávra tak míří zcela mimo terč. Jeho termín, cituji " my Šumaváci" totiž neexistuje. Němci před válkou vyhnali Čechy aby po válce zbytek Čechů vyhnal Němce. Obyvatelstvo na centrální Šumavě žijící, tedy "my Šumaváci" je tak jen nezakořeněný bolševický nálet. Dlouho potrvá, než se bude moci na Kvildě nebo ve Strážném říci o místních "my Šumaváci".


    já to osobě mužu říct mi šumavaci protože naše rodina neni naplavenina ale ta už tu byla hodně před válkou a také za sudet i za protektoratu a celou 2 světovou takže sem šumavak 100% míšenina českoněmecké národnosti s kolujicí krví husitského bojovníka a hejtmana chvala řepického z machovic takže t sme poměrně dlouhou dobu
    Citovat
     
     
    #9 Petr Hajný 2014-06-06 21:14
    Doplnil bych mne sympatickou úvahu pana Matouška o jeden aspekt. Šumava vskutku byla, jak píše, po staletí obydlená lidmi žijícími v souladu s přírodou. Fašismus s komunismem ale Šumavu totálně vylidnil. Pan Vávra tak míří zcela mimo terč. Jeho termín, cituji " my Šumaváci" totiž neexistuje. Němci před válkou vyhnali Čechy aby po válce zbytek Čechů vyhnal Němce. Obyvatelstvo na centrální Šumavě žijící, tedy "my Šumaváci" je tak jen nezakořeněný bolševický nálet. Dlouho potrvá, než se bude moci na Kvildě nebo ve Strážném říci o místních "my Šumaváci".
    Citovat
     
     
    #8 Karel 2014-06-06 20:51
    Na celém území ČR má člověk přednost před přírodou, všude se staví buduje betonuje a kašle se na přírodu, tak proč nemůže mít příroda přednost před člověkem alespoň na tak malém území jako je NP? 3 procenta rozlohy celé ČR to je tak mnoho?..to už jsme takový sobci, že se budeme dovolávat našich práv na přírodě,která se nemůže nijak bránit a které už necháváme v současnosti tak málo?Člověče rozumný nebo jak tě nazývají, je mi za tebe studno.
    Mgr. Karel Valtr
    Citovat
     
     
    #7 Jan Vávra 2014-06-06 19:19
    Už jsem to pochopil, díky
    Šumavu chraňme pro pražáky,
    ať se mohou z plných plic nadechnout, když strádají na Jižní spojce v zácpě. Je to jejich volba. Nemusí tam být. Ale asi chtějí. Ale doprkýnka, tak ať to pražáci řádně ocení a zaplatí. My chceme žít na Šumavě, se kterou jsme sžití staletí, jak zaznělo v jednom příspěvku, a nebýt pražáků a jiných velkoměšťáků, kteří jste ji začali chránit po svém a těžit z ní majlant, žili bychom dál.
    Kdo tu asi žil a jak hospodařil po celá ta staletí? Žili jsme tu my, Šumaváci. Je to po staletí osvědčený model, tak proč ho sakra chcete měnit?
    My taky neurčujeme jak mají lidé ve velkých městech žít. Já jsem Šumavák a na mnohá místa, kam se teď nesmí jsem chodil na houby ještě dřív, než se mnohý z vás "ochránců - zachránců" vůbec o Šumavě dověděl. Považuji Šumavu za naši zahradu, takže? Ochránci-zachrá nci, děkujem, my do vaší zahrady taky nelezem.
    Citovat
     
     
    #6 Libor Bezděk 2014-06-05 19:43
    Když dám odpovědi zatím všech téměř pěti komentářů, tak má v podstatě každý trochu pravdy ohledně tohoto ožehavého problému. Nehledě na plusy a mínusy od čtenářů. Já bych trochu ovšem dal rád do diskuse otázku všem dosud příspěvkům. Kde jsou práva na soukromý majetek ? Kde jsou jména i dotazujících se na tento problém a sami jsou v ilegalitě ? A jaký by měl být vztah ochrany přírody k osobnímu majetku, vzhledem ke skutečnosti, že by neměl chodit nebo lépe prolézat zahrady a byty sousedů? Když ochrana přírody působí kontraproduktiv ně v posledním příspěvku pana MUDr. Matouška?
    Posuďte sami a byl bych rád za reakce, ale osobní. Když má soukromá osoba v obvodu parku svůj, opakuji svůj pozemek a souhlasí s podmínkami ochrany Šumavy a chce na pozemku vysadit STROMY, tak mu to ochrana přírody nepovolí????
    Je to devastování vzduchu, nebo přírody vysadit strom? To je jako pro uchránění stromů - zabte si svého BOBRA a uchráníš strom. PARADOX. Tak tomuto nerozumím a na dotaz proč nemohu sázet stromy na Šumavě v oblasti CHKOŠ jsem dostal odpověď, že by to nevypadalo dobře z letadla. To si nevymýšlím a je to pravda. Na konec. Nejsem odpůrce ochrany přírody a plně s ní souhlasím, ale i to je proti rozumu, zakazování pěstování ovcí a včel a podobných domácích pomocníků viz pátý příspěvek. Zkuste to a přeji Vám štěstí bez překážek hlavně od "ochránců" šumavské přírody.
    My s dětmi se připojujeme k ochraně naší krásné Šumavy, ale všeho s rozumem.
    zdravím Vás pozdravem
    Slunce v duši
    Ing. Libor Bezděk
    Citovat
     
     
    #5 Marek Matousek 2014-06-04 22:19
    Zijeme na Sumave a mnohdy si neuvedomujeme jake mame velke stesti. Lidske telo a duse jednoznacne lepe funguje na Brezniku ci Boubine nez v zacpe plne stresu a vyfukovych plynu na Jizni spojce v Praze.
    Nastesti priroda funguje navzdory lidskym choutkam a navzdory cloveku celkove. Az obri pozary vetrne smrste ci povodne lidstvo na chvilku sesazuji z fiktivniho piedestalu "vudce tvorstva".
    Je rok 2014 a priroda je jedno z mala co v Cechach jeste funguje. Uz takovych veci moc neni. Na jare stale stromum rasi nove listy aby se na podzim obarvily do pestrobarevnych palet barev. Nenechali se uplatit ci jinak zkorumpovat numismatiky a zmanipulovat politiky aby i pres zimu zustaly zelene ( bylo by to jiste komercne velmi zajimave a financne plusove)
    Lide by si meli brat z prirody priklad. Cim vice dlouhodobe funkcnich veci, tim lepe. Cim mene politických žump, cim mene konzumu, tim taktez lepe. Kez by tak jako v Bavorech v sobotu v poledne obchody musely zavrit. Kez by se na Sumavu vraceli lide chovajici ovce, kravy, vcely a zili v souladu s prirodou jako pred staletimi bez cinklych, prostredi deformujicich dotaci. Kez by vse bylo i diky modernich informacnim technologiim transparentni jako je voda ve studance. Kez by brzo zacala rozhodovat kvalita a ne kvantita. Kez by se zacala v Cechach ocenovat poctiva drina a um na ukor smeliny prekupnictvi a ostrych loktu...Kez by byla nejen Sumava ale cele Cechy domovem...

    MUDr Marek Matousek
    www.sumava.eu
    Citovat
     
     
    #4 tomas 2014-06-04 14:03
    Cituji František:
    ... pro mě je domov místem, kde mohu žít a mám otevřeny všechny místa a zákoutí. Rozhodně bych ve svém domově nechtl mít zapovězená místa - rozsáhlou jádrovou zónu. ..


    Dobrý den, to spíš popisujete vztah člověka k jeho domu (zahradě, či ulici - ať mne někdo nechytá za slovo). Domov v širším smyslu domoviny (tak jak je v názvu platformy zřejmě zamýšlen) už takto nastavená kritéria mít nemusí. Podle mé zkušenosti ani nemá a mít nemůže (stejně jako ve své rodné obci nemůžete podle libosti prolézat zahrady a byty sousedů). Prostě domovina už je sdílená a bez toho by to nebyla ona.
    Šumava je ovšem specifická domovina, proto i měřítka domovů jejích ostatních obyvatel jsou jiná. Ale i do těch prvních zón je možno zajít na návštěvu po turistických a naučných stezkách (netvrdím, že by jich nemohlo být víc), nebo s průvodcem.
    Citovat
     
     
    #3 E.D.K. 2014-06-04 13:02
    Chybí mi jména podepsaných. Asi se stydí nebo je to jenom uměle sestavené bez nějakého zázemí? :-?
    Citovat